Min Föreläsning om b2b på LTH med ny Modell för säljprocessen

Lunds Tekniska HögskolaDet finns ett gäng studenter som med stor sannolikhet kommer att anställas av er. De går industriell ekonomi, med fördjupningen Affär & Innovation. Som gästföreläsare blev jag imponerad av deras kunskaper och det blev många givande diskussioner inom temat b2b (Business to Business).

De gillade framförallt min egenutvecklade modell av säljprocessen.

Det finns ju en uppsjö av modeller för att beskriva säljprocessen. Många bygger på olika steg, där ett ena steget bygger på det andra i en tydlig ordning. Med all min erfarenhet av försäljning genom åren valde jag istället att skapa en egen modell. En modell som speglar uppgiften för en säljare att både hitta och förstå affären.

Försäljning för mig handlar om att jonglera!

Jag ser mig själv som en jonglör, som har flera bollar att ta hänsyn till när det gäller försäljning. En del trillar ner och kan ligga ett tag (det är rätt svårt att jonglera med många bollar samtidigt) och en del krockar och går in i varandra. Med det vill jag skapa en bättre översikt över säljarens alla uppgifter och även få fram att det inte är säkert att alla bollar kommer i rätt ordning, utan man kanske gör affär först – och skapar kontakt sen?

Viktigast är att man har koll på alla bollarna och dess innehåll. Vill du se min modell, eller boka en föreläsning om b2b? Hör av dig till mig så delar jag mycket gärna med mig!

/Birgitta

P.S Jag vill även passa på att önska Frans Melin lycka till, som träffar dem nästa gång, för att diskutera varumärken och dess betydelse.