Intervju Meningsfullt Ledarskap för Anna Samuelson
Meningsfullt Ledarskap för Anna Samuelson
Efter 13 år har allt i min verksamhet SteP Education landat i en enkel beskrivning;
Utbildningar och rådgivning i Meningsfullt Ledarskap, för alla och envar.
Istället för att anta vad orden betyder för ALLA, är jag snarare ödmjuk och tänker att det finns många olika sätt att resonera. Därför kommer jag att genomföra intervjuer och lyssna in vad ett par kloka personer i min omgivning tänker om Meningsfullt Ledarskap.
Intervjun handlar om Annas tuffa väg; Från att vara MOT Orättvisa, till att arbeta än mer fokuserat FÖR Rättvisa villkor för allas lärande.
Anna är en sprakande inspiration och förebild för;
- De som vill komma ikapp.
- De som vill lära.
- De som inte vet vad de ska göra än.
Anna och jag fick platserna bredvid varandra på en längre täljkurs i våras. Jag kände direkt en värme och när vi pratat och lyssnat på varandra under dagarna med täljande blev jag nyfiken. Det som är så fantastiskt med just täljning som aktivitet, är det vackra lyssnandet som uppstår. När man har något för händerna och sitter stilla tillsammans en längre tid men inte kan titta på varandra så kommer lyssnandet som en vacker följd. Anna har en varm personlighet och en inre styrka. Konstnärlig med ett uttryck som är vackert, precist och talande.
Anna är numera rektor på Geijers skolan i Värmland. En folkhögskola med estetisk inriktning. Man kan bli Kantor och Musiker, individuellt och i grupp. Nordiska rocklinjen finns här och inriktning på Musikproduktion och allt inom musik, teater och musikal, litteratur och skrivande. Konst, hantverk, dekormåleri och skulptur. Elever kan gå en allmän kurs och lägga till ämnen utifrån intresse och bygga sin egen linje.
(En liten faktaruta om Geijer hittar ni längst ner.)
LYSSNA på intervjun här!
Vad Meningsfullt Ledarskap för dig?
Det finns tre delar. Ledarskap för mina anställda är en del och ledarskap gentemot elever en annan. Men även människor jag möter i samband med arbetet. Det är många sidospår, då måste man anpassa sig utifrån situationen.
Vad är viktigt för dig i ditt arbete som rektor för en estetisk skola? Det handlar om rätten att få likvärdig utbildning. Det handlar om bemötande. Ömsesidig respekt. Långsiktigt tänkande. Individualitet och växande. Min tro och mitt mål – är viktigt. Det handlar om att våga vara öppen och våga lita på folk. Humor är också viktigt, det skapar en bra distans och gör inte saker så allvarliga.
Anna ger en igångsättning av energi och trygghet. De vågar växa och hitta sin egen kraft.
Lärande är nummer ett! För ALLA. Lärandet är i centrum. Det är barnen som ska lära sig! Vi är vuxna och kan anpassa oss efter det. Det gäller att möta unga människor så att vi får dem att bli bra vuxna. Jag tar bort hinder för att barnen ska få lära sig. Lärandet ger självförtroende och självkänsla att växa.
Jag pressar Anna på vad hon är stolt över – och är tydlig med att högmod är något annat.
Ok, då är stolt över mitt hus som jag har byggt och ritat. Jag är stolt över mina finurliga lösningar. Det är inte med slumpen, jag kan se saker och konsekvenser över tid och kan räkna ut grejer. Jag kan också se lösningar på problem som andra tycker är krångliga. Jag är också stolt över att eleverna på nuvarande skolan ser mig som en förebild. Jag (Birgitta) förstår varför! Hon är sådan person som MÖTER människor och får dem att känna sig inte bara sedda utan också värdefulla. Anna bad om att få en Vaktmästartjänst på skolan för att kunna vara nära eleverna och lärarna på fler sätt än som en ”Traditionell” rektor som man måste gå in till kontoret för att träffa. Vilken underbar idé tänker jag!
Geijers skolan har en kreativ inriktning. Var kommer din kreativitet ifrån? Den kommer från mina anfäder. Jag fick tidigt material att arbeta med. Min pappa köpte ritpapper och jag fick vara med i garaget. Jag fick sy hemma på natten om jag ville och fick inga begränsningar i skapandet. Kreativiteten gav mig styrka att utvecklas. Träslöjdsläraren var viktig och jag fick förtroende av vuxna i hantverket. Förutom att det luktade gott i träslöjden kom det roliga i att designa saker. Man kan göra något tredimensionellt. Jag var hungrig på kunskap och ville lära mig allt om trä.
Som 43-åring gick Anna byggingenjörslinjen med inriktning ledning och projektledning. Kanske det ”dummaste” man kan göra som konstnär, där det är motsats till fritt skapande, men det gick bra och vi hjälptes åt i klassen. När jag knäcker en kod går jag vidare.
Jag behöver ha något för händerna.
Anna ser direkt när det finns ett behov av ledarskap. När det finns orättvisor som behöver uppmärksamhet. På en arbetsplats, i en familj eller klass, ska det finnas en balans där det upplevs ”Likvärdering” att alla behandlas lika. Det grundar sig i mig som person. Varför är det så viktigt för dig? Det är mina värden. Jag vill inte att mina negativa erfarenheter ska drabba någon annan. Jag minns fortfarande och har minnen av min egen uppväxt. Jag kan därför bokstavligt sätta mig in i hur det är att vara barn.
Det är mina barn jag stått upp för, och sen också för mig själv.
Jag har en särbegåvning. Jag kan inte se och har aldrig förstått att inte alla är lika värda.
Att skapa jämställdhet är att underlätta i praktiken. När man ser att någon har ett funktionshinder då är det lätt att det blir missförstånd. För Anna är det omöjligt att inte arbeta för att få saker likvärdigt. Det kan vara praktikplats, om någon har ett synfel eller hörselfel så syns det inte alltid. Jag är väldigt uppmärksam på personers utmaning för att de ska få synas och höras och märkas precis som vemsomhelst.
Även med ett funktionsmönster, ska det inte hindra henne att vara bäst.
Jag har aldrig trott att jag skulle bli rektor. Insikten har kommit senare, att för att göra någon slags förändring måste du vara rektor. För att göra en förändring. Det var därför jag förut startade en skola. Utifrån revansch. Det handlar om att förändra inställningen och att det VISST går att vara såhär.
Innan Anna blev rektor på Geijesrkolan grundade hon friskolan Ekeby Skola i Sunne. Hon gjorde scheman till elevernas fördel vad gäller lärande genom att utgå från hur mycket energi varje barn har och när? När kan de lära bäst utifrån de förutsättningar som faktiskt finns? Det var också viktigt för Anna att ha dialog med föräldrarna så att de kan känna sig stolta i sitt föräldraskap. Hon delgav och stöttade dem. Sådana saker, de fungerade från en början.
Hon har kämpat hårt på många sätt. Tack vare hantverket och den utbildningen som möbelsnickare kunde hon bli teoretiker. Första terminen vågade hon gå Ledning och projektledning. Läste sen in 3 år på 2 år. 300 poäng på 2 år. Tidigare hade jag ”för” stor respekt för universitet. Med funktionshinder OCH att vara uppvuxen i arbetarmiljö. Men till sist vågade hon ta för sig och växte.
Hennes resa blev betydligt tuffare när hon blev utfryst på skolan hon grundat. Allt kulminerade vid Covid och de obekväma beslut hon fick fatta där som påverkade många familjer. Vuxna människor som tidigare samarbetat la ihop hennes svagheter och frös ut henne. Hon började tvivla på sig själv på flera sätt. ”Trots att jag gör allting, så är det inte nog!” Tänk dig själv att vuxna personer kan prata om dig som ledare bakom din rygg, utan att prata MED dig. Och att det i sin tur är ok för dem! Det var så långt från min värdegrund man kan komma. Jag kände mig väldigt ledsen och blev sorgsen och sårad. Anna var inte utbildad specialpedagog och när nya lärare med utbildning började på hennes skola insåg att hon saknade högskolekompetens inom området började spiralen gå neråt. Istället för att se hur hon har lyckats med sina egen kraft och annorlunda kompetens, räckte det inte till.
Vi har fel värdering att det är dumt att vara snäll. Ödmjuk.
Under covid blev situationen riktigt tuff och hon kämpade allt vad hon kunde för att få till ett lärande. Att skolan stängdes under pandemin fick mycket kritik, men jag (Birgitta) tänker att hon visade ett enormt mod och ansvar att våga fatta beslut för fler än de 80 elever som gick i skolan vid den tiden. Många vittnar om tuffa beslut, men ännu fler vittnar om beslut som ingen vågade fatta!
Något jag skapat och byggt – var på väg att tas ifrån mig. Det var svårt att släppa taget. Jag visste inte var skolan skulle landa och det vi byggt. Hur ska man kunna rehabilitera sig själv? Jag hade inget stöd och med utfrysningen blev jag sjuk av att gå till arbetsplasten. Jag fick depression och ångest, hade en konstant hög pult och stresspåslag. Min kropp sa så många saker, men jag lyssnade inte.
Under Covid blev hon helt ensam och utan information som bara gick till de kommunala skolorna. Anna gick in och lyssnade på olika länders nyheter för att få info. Var tvungen att ta många hårda beslut. Men hon kämpade hårt och såg till att alla elever hade datorer och skapade ett uthyrningssystem, för dem som inte hade råd med datorer och fick till gratis ljudböcker. Vi ordnade hjälp till uppgifter. Hon fick stänga skolan två gånger, fastän inte kommunen gjorde det, och då fick hon fick föräldrar mot sig som fick ta ett större ansvar än de var vana vid. ANNA tog obekväma beslut för att jag kände ansvar för dem.
Ingen människa behöver vara kass och otrevlig!
Vad tänker du om motsatsen till Meningsfullt Ledarskap?
De som inte fattar beslut. 😊 Arrogans. Låtsasvärlden. Personer som inte är ärliga. Hur ska jag veta vad jag har att göra, när jag har ett falskt skådespel framför mig eller Rollspel om du så vill. Jag fattar inte det! Det är det mest IQ-befriade jag vet. För det första är man feg, och för det andra inte ärlig.
Framförallt när du fattar beslut åt andra – då gäller det att vara ärlig.
”Rättsökning” Nu handlar det om att se framåt. Hur kan vi tillsammans göra rätt på Geijerskolan? Hur kan jag förklara det här för en person som har gjort det sen 1982, på ett sätt som den lyssnar. Hur kan jag lära mer själv? Hon vill vara med i deras värld och förstå vad de faktiskt behöver. Det här är jätteviktigt, för det här är något som eleverna vill lära sig. Hon talar med eleverna och då är de medbestämmande. Det är viktigt att vara nyfiken och ödmjuk.
Många tolkar det som svaghet när de inte kan allt och då blir det till en rädsla.
Jag ser mig som Underlättare i grund och botten. I en annan by där de uppskattar och ser att hon gör det som är bra. Hon blir inte motarbetad men ibland ifrågasatt och det är bra. Förändringar som ska göras på en arbetsplats det ska man vara varsam med. Däremot får inte gammalt stoppa det som inte behövs längre. Jag ser varje lärares lilla utmaning och ger dem möjligheten att underlätta. Samma för eleven. Underlätta! Ser var det behövs en förbättring.
Jag ser inte gamla mönster, eftersom jag ser de nya hela tiden.
Humor viktig. Hon skämtar om något som har hänt och om sig själv. Det är ok att vara dyslektiker, det kan vara riktigt roligt ibland. ”Hängmördad biff” på en alacarte lockar till munterhet. Själv har hon ADHD och sonen Autism. Ibland säger hon till sonen; Nu har du varit rolig, jag vet att du inte förstår det men jag måste skratta.
Mina egna barn har fått någon av mina diagnoser. Hon ser det och vill inte att de ska vara med om samma sak som hon själv utan istället se att alla mina diagnoser har gett mig förmågor. Men jag visste inte om att jag hade dem förrän jag fyllt 50.
Utredningen gav många svar. Blev arg, ledsen och stolt. En begåvning. Det är väldigt konstiga ord på alla diagnoser Med mina förmågor kan jag se om ngt mår dåligt på en sekund.
Vad är Energi för dig. I julas förstod jag först vad återhämtning var. Jag trodde det var sova. Det var det inte. Energi behöver man fylla på, eller se till att man har. Det är ett eget ansvar. Jag kom på att det var viktigare att göra saker som jag mår bra av. Jag började med att rita och komma på mönster. Svart och vitt med tusch, bara för att sitta och göra något och gjorde slut på många tuschpennor.
Hon kan laga allt när det gäller material. Men när det människor är det annorlunda. Men hon ser lite bättre nu. När hon som rektor tar in, hela klassen som har ett ”drama” pratar hon om CSN-lånet istället. Vem som helst kan bli vad som helst om man har en egen vilja. Ni tar ett lån så ta vara på tiden när ni är här. Det är en utbildning! Ni ska vara här och lära. Hon vågar prata om konsekvenser – är du beredd att ta dem!
Den som är väldigt snäll måste också vara väldigt stark. //Birgitta Bobergh
Sprakande i sitt sätt att vara, och en fantastisk konstnär! Snäll, ödmjuk och prestigelös. En sann och trygg förebild för eleverna på skolan. Och för mig som förundras över orken och drivet att göra skillnad för så många. Jag hoppas att hon är stolt!
TACK Anna! Du har gjort och gör skillnad!
Birgitta Bobergh Löddeköpinge maj 2023
Liten faktaruta Ett par ord om Erik Gustav Geijer
Levde för 250 år sen och det finns en stiftelse och samfund i hans anda. ”Filosofi, historia, vältalighet, poesi och musik, det är de fem fingrarna på min hand, vilka jag i ärlig slöjd uppövat och av vilka jag ej vill uppgiva någondera.”