Har dina säljare tröttnat på ”vanliga säljutbildningar”?

 
Tänk att ordet säljare fortfarande är så negativt värdeladdat. Detta trots att allt hänger på försäljningen om ett företag ska överleva och utvecklas.

Däremot kan man fundera över vilken säljare man helst möter?

  • Den som tydligt är driven av ett bonussystem, eller ett målstyrningssystem som lyser igenom förslaget utan eftertanke. En person som följer din minsta vink och håller med allt du säger?
  • Eller vill du hellre möta en ärlig person som engagerar sig och vågar stå emot och tar en diskussion för att komma fram till det rätta för just dig? Som hjälper dig att göra rationella val i det enorma utbud som finns och sparar din tid?

En ledande fråga… ;.)  men jag har en poäng.

Min uppfattning är att de flesta företagsledare väljer likadana säljutbildningar till alla sina säljare. Säljutbildningar som ofta tenderar att fokusera på säljtekniker, målstyrningsprinciper och argumentationsteknik.

Inget fel i det, men visst vore det givande att hitta en säljutbildning som fokuserar på att ge säljarna det de verkligen behöver utifrån ett individuellt perspektiv med en tydlig struktur och en kreativ grön tråd.

Stort grattis! Jag har nu utvecklat en StePutbildning i personlig försäljning och testat den på Anja, Yvonne och Jessica – alla säljare på MiL. I nästa blogg kan du läsa deras personliga kommentarer om vad de hade för nytta av den. Givetvis med fokus på Affärsnytta!

Personlig försäljning b2b