Stilväxla och bemöt dina kunder olika

För ett tag sedan hade jag förmånen att träffa studenter på Lunds Tekniska Högskola. Jag var ombedd att hålla en föreläsning inom b2b.

Med underrubriken ”Skapa förtroende” bestämde jag mig för att utveckla 5 olika stiltyper.

Studenterna fick stifta bekantskap med stiltyperna ”dominanto”, ”pladdros”, ”den osäkre”, den ”(över)intresserade” och ”Magnifico”. Sedan fick de i uppgift att 1:Boka besök med dessa och 2:Förbereda besöket på bästa sätt, med utgångspunkten i deras stil. Diskussionerna gick höga och många av dem fick ahaupplevelser i hur mycket det finns att tänka på, när man förbereder ett besök och hur komplex B2Bförsäljning kan vara.

Behandla kunder olika – men med respekt!

Stilväxling för mig – -handlar inte om att förställa sig – utan snarare om att vara väl förberedd och inte köra samma stil hos alla och tro att det ger bäst resultat. Att se människan och situationen som den är och vara beredd att ändra på sin stil för att nå fram med sitt budskap.

Vill du veta mer? Hör gärna av dig till mig så delar jag gärna med mig! På det sätter blir både du och jag klokare.

/BirgittaThe red carpet